Kevätläski

Olen kevätläski. En laiha läski, tai läski läski, enkä varsinkaan jääkiekkoläski, vaan kevätläski. Etkö usko? Kas tässä, graafi painostani viimeisen 9 vuoden ajalta:

(Klikkaa kuvaa, jotta näet sen suurempana ja jotta siitä saa jotain selvää. Y-sarake paino, X-sarake ajankohta merkinnällä kuukausi-vuosi.)

Graafista selviää, että
a) vuonna 2003 olin vaarassa muuttua punkeroksi
b) graafin alkuvuosia lukuunottamatta joka kevät painoni melkein lähtee lapasesta
c) viime vuosina palautuminen aiempaan tasoon ei ole oikein onnistunut
d) keskipainoni viimeisen 9v ajalta on vajaa 71kg, tarkemmin 70,8kg
e) olen neuroottinen, kun seuraan painoani(kin) näin tarkasti

En lihota enkä laihduta tavoitteellisesti, enkä aikonut tehdä niin tänäkään vuonna. Tosin ei ollut tarkoitus päästää kevätlihomista tapahtumaan alunperinkään, mutta pah, sieltähän se tuli, ärsyttävästi kuin allergia joka kevät.

Laitetaanpas sitten toisenlainen tavoite. Meillä on nyt hieno Omronin kehonkoostumusmittari (sen saa Amazonilta about 50 euroa halvemmalla kuin Suomesta, jos kiinnostaa).

Tämän aamun läskimittaukseni kertoo seuraavaa:
paino: 74,2 kg
bmi: 23,55
rasvaprosentti: 21,4%
lihasprosentti: 38,2%

OK, ehkä läski on vähän väärä termi, kun bmi eli painoindeksi on vielä selvästi alle 25. Mutta rasvaprosentti on kohonnut. Tavoite on päästä rasvaprosentin osalta ykkösellä alkavaan lukuun eli alle 20%, jolloin rasvaprosenttini on ‘normaali’ ikäiselleni miehelle. Toinen tavoite on saada lihasprosentti rajan 39,3% yli, jolloin se olisi ‘kohonnut’. *

Aikaa syyskuun loppuun saakka. Treenaus alkaa heti kun tuo saatanan siitepöly vähän vähenee. Laitan tänne välipäivitykset kuukauden välein ja katsotaan, miten menee ja muuttuuko paino sivutuotteena.

* Siltä varalta, että olet nainen ja innostuit vertaamaan lukuja: Miesten ja naisten rasva- ja lihasprosenttirajat ovat todella erilaiset. Ikäiseni naisen normaali rasvaprosentti on 21-33 ja miehen 8-20. Niitä ei siis voi verrata ollenkaan.

2 thoughts on “Kevätläski

  1. Voix lihasmassa nousta tosiaan prosentin muutamassa kuukaudessa? Kai se voi.

    Välihuomautuksena kerrottakoon että itsehän painan tällä hetkellä 83,7 kg. Eli enemmän kuin vuosiin, viimeksi painoin näin paljon vuonna 2000.

    Pitäis päästä liikkuun enemmän joo. Tuntuu jo päässä kun taas on kaksi viikkoa edellisestä treenistä.

    Lupaan antaa tänne erittäin epämääräisiä lukuja myös omasta edistymisestäni! Onnistutaan yhdessä! :)

    • Lihasmassa ei taida muuttua nopeasti. Mutta kun lihasprosentti on suhdeluku, niin se voi muuttua.

      Helppo esimerkki: Tukeva mies painaa 100kg ja hänen lihasprosentti on 33% ja rasvaprosentti samoin 33%. Tästä voi laskea, että sekä lihas- että rasvamassa on määrältään 33kg.

      Mies laihtuu 11kg. Sanotaan, että se kaikki lähtee rasvasta. Nyt mies painaa 89kg, hänessä on rasvaa 22kg ja lihasta edelleen sama 33kg. Tästä seuraa, että lihasprosentti onkin 37 (vaikka lihasten absoluuttinen määrä, eli lihasmassa, ei muuttunut) ja rasvaprosentti on enää 25.

      Harmillisesti tosimaailmassa paino ei lähde pelkästä läskistä. Lihasten energiavarastot, nestetasapaino jne. vaikuttavat tuloksiin joka päivä hieman eri tavalla. Ja lihakset saattavat laihduttaessa kutistua myös, riippuu laihdutustavasta.

      Mutta tää oli hyvä kysymys! Laskin, että mun täytyy saada hävitettyä 2kg läskiä niin olen molemmissa tavoitteissani. Käytännössä varmaan painon pitää laskea yli 2 kg, ehkä 3-4 kg.

      Ja onnistutaan yhdessä, hieno ajatus! Odotan innolla väliaikatietoja =)