Kevätläski

Olen kevätläski. En laiha läski, tai läski läski, enkä varsinkaan jääkiekkoläski, vaan kevätläski. Etkö usko? Kas tässä, graafi painostani viimeisen 9 vuoden ajalta:

(Klikkaa kuvaa, jotta näet sen suurempana ja jotta siitä saa jotain selvää. Y-sarake paino, X-sarake ajankohta merkinnällä kuukausi-vuosi.)

Graafista selviää, että
a) vuonna 2003 olin vaarassa muuttua punkeroksi
b) graafin alkuvuosia lukuunottamatta joka kevät painoni melkein lähtee lapasesta
c) viime vuosina palautuminen aiempaan tasoon ei ole oikein onnistunut
d) keskipainoni viimeisen 9v ajalta on vajaa 71kg, tarkemmin 70,8kg
e) olen neuroottinen, kun seuraan painoani(kin) näin tarkasti

En lihota enkä laihduta tavoitteellisesti, enkä aikonut tehdä niin tänäkään vuonna. Tosin ei ollut tarkoitus päästää kevätlihomista tapahtumaan alunperinkään, mutta pah, sieltähän se tuli, ärsyttävästi kuin allergia joka kevät.

Laitetaanpas sitten toisenlainen tavoite. Meillä on nyt hieno Omronin kehonkoostumusmittari (sen saa Amazonilta about 50 euroa halvemmalla kuin Suomesta, jos kiinnostaa).

Tämän aamun läskimittaukseni kertoo seuraavaa:
paino: 74,2 kg
bmi: 23,55
rasvaprosentti: 21,4%
lihasprosentti: 38,2%

OK, ehkä läski on vähän väärä termi, kun bmi eli painoindeksi on vielä selvästi alle 25. Mutta rasvaprosentti on kohonnut. Tavoite on päästä rasvaprosentin osalta ykkösellä alkavaan lukuun eli alle 20%, jolloin rasvaprosenttini on ‘normaali’ ikäiselleni miehelle. Toinen tavoite on saada lihasprosentti rajan 39,3% yli, jolloin se olisi ‘kohonnut’. *

Aikaa syyskuun loppuun saakka. Treenaus alkaa heti kun tuo saatanan siitepöly vähän vähenee. Laitan tänne välipäivitykset kuukauden välein ja katsotaan, miten menee ja muuttuuko paino sivutuotteena.

* Siltä varalta, että olet nainen ja innostuit vertaamaan lukuja: Miesten ja naisten rasva- ja lihasprosenttirajat ovat todella erilaiset. Ikäiseni naisen normaali rasvaprosentti on 21-33 ja miehen 8-20. Niitä ei siis voi verrata ollenkaan.